Powszechnie akceptowana definicja pojęcia Przemysł 4.0 głosi, że jest to proces cyfryzacji procesów produkcji. Liczba „4.0” ma tło historyczne i oznacza czwartą fazę wielkich przemian w technologiach wytwarzania produktów. Pierwsza rewolucja przemysłowa nadeszła wraz z mechanizacją przemysłu opartą na wykorzystaniu siły wody i pary wodnej. Druga rewolucja przemysłowa wiązała się z rozpoczęciem produkcji masowej dzięki użyciu elektryczności. Trzecia rewolucja przemysłowa rozpoczęła się wraz z nastaniem ery komputerów i automatyzacji. Obecnie stoimy u progu czwartej rewolucji przemysłowej, która polega na budowie inteligentnych fabryk wyposażonych w cybernetyczne systemy i narzędzia komunikacji za pośrednictwem Internetu rzeczy.
Według globalnej agencji konsultingowej McKinsey Przemysł 4.0 opiera się na czterech filarach technologicznych:
Za twórców pojęcia Przemysł 4.0 powszechnie uważa się Niemców, którzy użyli tej nazwy w projekcie strategii mającej zapewnić ich krajowi pozycję lidera w dziedzinie zaawansowanych systemów produkcji. Gospodarka tego kraju należy do najbardziej konkurencyjnych na świecie, a to między innymi dzięki wspierającej ją zaawansowanej sieci jednostek badawczych i rozwojowych.
Silny w Niemczech sektor maszynowy i fabryczny, licząca się na świecie pozycja w dziedzinie IT oraz wiedza z zakresu układów wbudowanych i systemów automatyzacji sprawiają, że kraj ten ma wszelkie predyspozycje do tego, by stać się jednym z liderów rozwoju technologii Przemysłu 4.0.
Choć to Niemcy nadają ton, jeśli chodzi o rozpowszechnianie idei Przemysłu 4.0 i budowę pierwszych inteligentnych fabryk, o pozycję lidera w tej dziedzinie muszą walczyć ze Stanami Zjednoczonymi. Przewiduje się, że USA w ciągu najbliższych pięciu lat zwiększą inwestycje w cyfryzację procesów produkcyjnych do najwyższego na świecie poziomu. W USA pojęcie Przemysł 4.0 jest szerzej znane pod nazwą Przemysłowy Internet Rzeczy (Industrial Internet of Things – IIoT). Dynamiczny rozwój technologii produkcyjnych zmusza wiele amerykańskich organizacji do gorączkowych przygotowań na rewolucyjne zmiany, które mają wkrótce nastąpić.
Z opublikowanego przez Harvard Business Review raportu „From Data to Action” wynika, że największym wyzwaniem dla firm w drodze do wprowadzenia inteligentnych fabryk jest panująca w nich wewnętrzna kultura. Aby udało się uwolnić cały potencjał Przemysłu 4.0, firmy muszą ustalić jedno niekwestionowane źródło danych dotyczących wydajności oraz dać decydentom narzędzia do odbierania informacji na bieżąco. Idea podejmowania decyzji w oparciu o fakty i przy użyciu ilościowych danych na temat wytwarzania musi zostać wprowadzona na wszystkich poziomach hierarchii zarządzania.
Choć Chiny są największym producentem towarów na świecie, to w kwestii wprowadzania idei Przemysłu 4.0 ten koń pociągowy azjatyckiej gospodarki pozostaje w tyle za wieloma gospodarkami Europy i Ameryki Północnej. Wynika to w dużym stopniu z przyczyn historycznych. Podczas gdy na przykład Niemcy stawiały na zaawansowane systemy produkcji, Chiny zawsze zajmowały tańsze sektory rynku globalnego, w których kluczowe znaczenie ma cena. Doprowadziło to do powstania rażących nierówności. Aktualnie w Chinach na 10 000 robotników fabryk przypada około 14 robotów przemysłowych, podczas gdy w Niemczech aż 282.
Jednak świat szybko się zmienia. Koszty pracy i surowców w Chinach stale rosną ze względu na obawy o stan środowiska naturalnego i ograniczoną ilość zasobów. Ponadto pojawiły się inne kraje konkurujące z Chinami pod względem cen. Pozycja Chin jako „fabryki świata” jest poważnie zagrożona. W efekcie chiński rząd aktywnie interesuje się innymi możliwościami dalszego rozwoju, biorąc pod uwagę także wymianę przestarzałych fabryk i inwestowanie w nowoczesne technologie oparte na Przemysłowym Internecie Rzeczy.
W przemyśle motoryzacyjnym pojawiają się sygnały rosnącego zapotrzebowania na systemy kontroli procesów, które pozwolą podwyższyć jakość procesów produkcyjnych i ograniczyć koszty operacyjne. Dlatego też w branży tej Przemysł 4.0 jest witany z otwartymi rękami.
Przemysł samochodowy jest jednym z kół zamachowych innowacyjności w zakresie automatyzacji, więc nie dziwi fakt, że już wprowadza zmiany w dziedzinach automatyzacji, wymiany danych i technologii produkcji, licząc na odniesienie korzyści z nadarzających się okazji.
Połączenia śrubowe o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa są dokładnie monitorowane i analizowane, a wszystkie dane są zapisywane w celu optymalizacji procesów. Czujniki rejestrują dane operacyjne i na bieżąco przesyłają je do baz danych wyższego rzędu.
Oparty na Internecie rzeczy Przemysł 4.0 obiecuje dostawcom podzespołów dla branży motoryzacyjnej duże korzyści przy niskich kosztach. Postępująca cyfryzacja daje temu sektorowi lepsze narzędzia reagowania na rosnącą presję na rynku. Kluczowe czynniki to redukcja przestojów systemów, produktywność zwiększona dzięki automatyzacji oraz optymalizacja wykorzystania zasobów i ograniczenie kosztów konserwacji. Przemysł 4.0 umożliwia stosowanie procesów zwinnych, zwiększa konkurencyjność oraz może dać okazję do znalezienia nowych nabywców.
W fabrykach podzespołów wdrożenie idei Przemysłu 4.0 niesie wiele potencjalnych korzyści, zwłaszcza w zakresie konserwacji predykcyjnej. Ciągle rejestrowanie i analizowanie danych procesowych umożliwia przewidywanie awarii fabryk i systemów, wykrycie oraz wyeliminowanie nieefektywnych elementów oraz podniesienie produktywności.
Przemysł lotniczy i kosmonautyczny to fantastyczna, choć niezwykle wymagająca, gałąź gospodarki, w której najczęściej pracują najwyższej klasy fachowcy posługujący się najnowocześniejszymi technologiami. Jednak relatywnie niewielki wolumin produkcji, długie cykle, duże podzespoły i wysoki stopień zmienności procesów produkcyjnych sprawiają, że działające w tej branży firmy mierzą się ze specyficznymi trudnościami, jeśli chodzi o wprowadzanie inteligentnych narzędzi i rozwiązań.
Rosnące zapotrzebowanie produkcyjne spowodowane tym, że coraz więcej ludzi podróżuje po świecie zmusza wszystkich największych producentów do zwiększania efektywności produkcji, ograniczania kosztów, skracania czasu cykli oraz eliminowania czynnika ludzkiego jako źródła błędów. Pojawienie się inteligentnych programów i sieci cyfrowych sprawia, że narzędzia montażowe zyskały na znaczeniu. Są one znacznie elastyczniejsze i można je połączyć w sieć, która z kolei jest połączona z systemami produkcji i kontroli jakości producenta.
Klienci w sektorze przemysłu ogólnego oczekują innowacyjnych, unikalnych, wysokiej jakości i opłacalnych produktów. Na rynku przemysłu ogólnego istnieje silna konkurencja, która dzięki wykorzystaniu postępów technologicznych oferuje podobne produkty w krótszym czasie. Dlatego w stosunku do przemysłu ogólnego istnieją wysokie wymagania co do szybkości produkcji nowych innowacyjnych produktów. Sprostać im można przez całkowitą cyfryzację cyklu wytwarzania produktu. To z kolei pozwala nam na zapewnienie klientom pełnej identyfikowalności, narzędzi kontroli jakości oraz produktów w atrakcyjnych cenach. Do cyfryzacji cyklu życia produktu potrzebny jest kompletny model cyfrowy danych. Aby sprostać stawianym wymaganiom, firmy przemysłowe stosują inteligentne i adaptowalne rozwiązania produkcyjne. Ogromna liczba produktów ma wbudowane systemy, czujniki i siłowniki, które są ze sobą połączone przez internet.
Biuletyn Desoutter 4.0 przedstawia wizję firmy Desoutter, dzięki której szybciej przestawisz swoją firmę na rozwiązania Przemysłu 4.0.
Desoutter 4.0 to znacznie więcej niż jedyne w swoim rodzaju rozwiązanie. To sieć połączonych ze sobą produktów i rozwiązań. Wydłuż czas bezawaryjnej pracy oraz zwiększ elastyczność i produktywność, pobierając biuletyn Desoutter 4.0: Przyspiesz swoją transformację.