Historie udanych digitalizacji z innych branż

Historie udanych digitalizacji z innych branż


Reed Hasting, dziś CEO firmy Netflix, zapomniał oddać na czas do wypożyczalni film „Apollo 13”. Kiedy musiał zapłacić wysoką karę 40 USD za spóźnienie, w jego głowie zrodził się pomysł utworzenia Netfliksa. Poniższa historia pokazuje, jakie korzyści można odnieść w zmieniającym się świecie, a nawet obrócić porażkę w sukces i ostatecznie zyskać także na digitalizacji.

Reed Hasting i Marc Randolph założyli Netflix w 1997 r. jako internetową wypożyczalnię DVD. Początkowo użytkownicy mogli wyszukiwać filmy przez internet i zamawiać je do domu na płycie DVD. Wypożyczalnia wyróżniała się tym, że za spóźnienie w zwrocie nie naliczano kar. Po pewnym czasie dwaj założyciele rozszerzyli swój model biznesowy i włączyli do oferty abonament: od tej pory klienci mogli wypożyczać filmy za miesięczną opłatę – początkowo były to głównie aktualne hity kinowe.

Kiedy poprawiła się szybkość łączy internetowych, Reed Hasting dostrzegł okazję, by przekształcić Netflix w portal do strumieniowego przesyłania filmów. Dzięki temu nie trzeba już było wysyłać filmów pocztą, ponieważ można je było odtwarzać bezpośrednio w przeglądarce internetowej. Liczba użytkowników Netfliksa cały czas rosła, przez co w końcu problemem stała się ograniczona przepustowość łączy internetowych. Jednym z rozwiązań było ograniczanie rozmiaru plików wideo, z czym wiązało się pogorszenie jakości.

Wtedy Federalna Komisja Łączności (amerykański organ zajmujący się regulacją spraw komunikacyjnych) uchwaliła przepisy umożliwiające dostawcom usług internetowych faworyzowanie wybranych klientów. To była okazja dla klientów biznesowych potrzebujących szybkich łączy internetowych, aby zawrzeć korzystne umowy ze swoimi dostawcami internetu. Dla Netfliksa miało to kluczowe znaczenie – szybsze połączenia internetowe pozwalały uniknąć redukcji jakości materiału filmowego.

Grupy medialne w Hollywood zdały sobie sprawę, że Netflix jest dla nich zagrożeniem, ponieważ może spowodować spadek sprzedaży filmów. Dlatego zakończyli współpracę z tą platformą. Aby utrzymać bogatą ofertę programów rozrywkowych, właściciele Netfliksa szybko założyli własne studio filmowe i dziś z powodzeniem produkują własne filmy i seriale. Dzięki możliwościom analizy zachowań i preferencji swoich widzów (mogli oceniać filmy) firma uzyskała informacje pozwalające jej produkować takie filmy, jakich oczekiwała publiczność.

W dzisiejszej sieci obejmującej telewizory, telefony komórkowe, tablety i konsole do gier Netflix za pomocą specjalnej aplikacji dostarcza swoją ofertę do wszystkich nowoczesnych urządzeń. Firma rozpoczęła działalność w 1997 r. i miała wtedy 30 pracowników. Natomiast na koniec 2016 r., według opublikowanych przez firmę sprawozdań, Netflix ma około 4700 pracowników oraz roczne przychody w wysokości 8,83 mld. dolarów. 

Zaplanuj własną drogę do Przemysłu 4.0! Zaplanuj własną drogę do Przemysłu 4.0!